COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

11.10.2013

Ford feirer 100-årsdagen for samlebåndet

Innovasjon som endret verden

For 100 år siden tok Henry Ford og hans mannskap i Detroit i bruk - det første bevegelige samlebåndet. Det forenklet sammensetningen av Ford Model T’s 3.000 deler ved å dele prosessen inn i 84 trinn, utført av grupper av arbeidere mens kjøretøyet ble trukket fra stasjon til stasjon med tau.

Den nye prosessen revolusjonerte produksjonen og reduserte byggetiden for et enkelt kjøretøy fra 12 timer til ca. 90 minutter.

Etterhvert som kostnad, tid og mannskap som var nødvendig for å bygge bilene ble redusert gjennom forbedring og effektivisering av samlebåndet, kunne Ford senke prisen på en Model T fra $850 til under $300. For første gang i historien var en kvalitetsbil økonomisk oppnåelig for folk flest. Til slutt kunne Ford bygge en Model T hvert 27. sekund og solgte over 15 millioner eksemplarer på verdensbasis frem til 1927, det vil si over halvparten av alle biler solgt frem til da.

- Fords måte å produsere på spredde seg raskt, ikke bare innen bilindustrien, men også til produsenter av grammofoner, støvsugere, kjøleskap og andre forbruksvarer. Samlebåndet ble rett og slett synonymt med amerikansk produksjonsmetode.

I 1914 innstiftet Ford “$5 pr. arbeidsdag,” en betydelig lønn på den tiden, som gjorde det mulig for arbeiderne å kjøpe bilene de bygde. Initiativet skapte lojalitet blant de Ford-ansatte og sies å ha vært starten på fremveksten av en middelklasse av forbrukere, uavhengig av geografi, fri til å reise hvor de ville og bo der de ønsket.

Ford-entusiastene gir ære til Henry Ford og hans geniale samlebånd. National Geographic Channel vil markere anledningen med en ny, dokumentarfilm i deres serie «Ultimate Fabrikker», som skal vises fredag 18. oktober.

Veien fremover

I forbindelse med 100-årsdagen for det bevegelig samlebåndet  som Ford Motor Company fant opp under ledelse av Henry Ford, bygger selskapet nå videre på sin innovasjonsarv ved å videreutvikle  avanserte produksjonsmetoder og introdusere banebrytende teknologier som kan komme til å revolusjonere masseproduksjonen – nok en gang - i årene som kommer.

Ford utvider raskt sine avanserte produksjonsmetoder og øker den globale produksjonskapasiteten for å møte stigende etterspørsel. Innen 2017 vil selskapet ha utvidet sin globale og fleksible produksjon til å kunne bygge gjennomsnittlig fire forskjellige modeller ved hver enkelt fabrikk rundt om i verden. Dette for å oppnå større tilpasningsevne og dermed kunne dekke kundenes etterspørsel.

- For hundre år siden hadde min tippoldefar en visjon om å bygge sikker og effektiv transport for alle, sier Fords styreformann Bill Ford. - Jeg er stolt over at han kunne gi folk en slik frihet ved å gjøre bilen økonomisk oppnåelig for millioner av familier, og at hans visjon fortsatt er drivkraften i alt vi gjør.

Ni kjerneplattformer

I 2017 vil praktisk talt alle Ford-modeller bygges på ni forskjellige plattformer, med de fordelene det gir for produksjonseffektiviteten, samtidig som det sikrer kunder over hele verden kvaliteten, drivstoffeffektiviteten og den avanserte teknologien de etterspør. I dag bygger Ford kjøretøy på 15 forskjellige plattformer.

- Henry Fords kjerneverdier for kvalitet, arbeidsflyt og effektivitet finner fortsatt gjenklang i måten vi arbeider på i dag, sier John Fleming, ansvarlig for global produksjon. - Ved å bygge på disse tradisjonene bestreber vi oss for å standardisere produksjonen, gjøre fabrikkene mer fleksible, og ta i bruk avanserte teknologier for effektivt å kunne gi våre kunder de beste kjøretøyene og med best valuta for pengene uansett hvor de bor.

Fords ekspansjon i global produksjon har gjort det mulig å beholde 130.000 ansatte på verdensbasis. Det har også satt selskapet i stand til å bygge 6 millioner kjøretøy i 2013 – ca. 16 kjøretøy pr minutt rundt om i verden. Innen 2015 vil Ford ha åpnet følgende nye fabrikker:

·  2011: Ford Sollers Elabuga monteringsfabrikk – Russland

·  2012 Ford Sollers Naberezhnye Chelny monteringsfabrikk – Russland

·  2012: Chongqing #2 monteringsfabrikk – Kina

·  2012: Craiova motorfa7jbrikk – Romania

·  2012: Ford Thailand Motors – Thailand

·  2013: Chongqing motorfabrikk – Kina

·  2013: Nanchang monteringsfabrikk – Kina

·  2014: Camaçari motorfabrikk – Brasil

·  2014: Chongqing #3 monteringsfabrikk – Kina

·  2014: Chongqing girkassefabrikk – Kina

·  2014: Sanand monteringsfabrikk – India

·  2014: Sanand motorfabrikk – India

·  2015: Hangzhou monteringsfabrikk – Kina

·  2015: Ford Sollers Elabuga motorfabrikk  – Russland

Ford startet produksjon i Europa i 1911, i Manchester, England. Fords europeiske produksjonsopplegg omfatter i dag til sammen 22 anlegg. I fjor bygde Ford over 1,4 millioner kjøretøy i Europa, inklusive Ford Fiesta, Europas mest kjøpte småbil i 2012.


 



Nyheter