Viktig COVID-19 informasjon
06.04.2021

Ford setter nye ambisiøse mål for klimagasskutt frem mot 2035

Ford skal redusere klimagassutslippene fra sine globale virksomheter med hele 76% fra 2017-nivå frem mot 2035. CO2-utslipp fra nye solgte kjøretøy skal også reduseres med 50% per kilometer, fra 2019-nivå, frem mot 2035.

Dette er bare første etappe mot å gjøre Ford helt karbonnøytrale innen 2050.

Det er i selskapets «2021 Integrated Sustainabiliity and Financial Report» de ambisiøse utslippskuttene ble offentliggjort. Ved å benytte seg av fremgangsmåten til «The Science Based Targets initiative (SBTi)*», har Ford satt seg delmål som er i overenskomst med det siste innenfor klimaforskning for å nå målene i Paris-avtalen.

For å oppnå denne utslippsreduksjonen er utviklingen av elektrifiserte kjøretøy helt avgjørende, ifølge rapporten. I 2030 forventer Ford at alle personbiler de skal selge i Europa vil være helelektriske. Alle nyttekjøretøymodeller fra Ford skal i løpet av 2024 også være tilgjengelige som helelektriske eller ladbare hybrider.

Helt sentralt i overgangen til elektriske biler er investeringen på 1 milliard dollar for å modernisere og oppgradere Fords fabrikk i Køln til å kunne produsere elektriske biler. Dette blir Fords første fabrikk av denne typen i Europa. Den neste generasjonen av Ford Transit Custom kommer også som helelelektrisk versjon, og vil bli produsert av Ford Otosan i Tyrkia.

– Vi skal lede an på veien mot å bli karbonnøytrale. Dette er det eneste rette å gjøre, både for våre kunder, for kloden og for Ford, sier Bob Holycross, Chief environment, sustainability and safety officer, Ford Motor Company.

Selskapets mål om karbonnøytralitet er i tråd med Paris-avtalen - som USA nylig igjen sluttet seg til - og som Ford støtter fullt ut. Rapporten beskriver klart hvordan Fords bærekrafts- og forretningsambisjoner henger sammen.

Fremtiden er elektrisk

Ford investerer nå tungt i elektriske biler, selvkjørende biler og å utvikle nye tjenester og løsninger for tilkoblede biler. Tidligere i år annonserte bilprodusenten at de skulle investere 22 milliarder dollar (rundt 190 milliarder kroner) globalt i elektriske biler til og med 2026.

Nye Mustang Mach-E kom til USA sent i 2020 og er nå klar for Europa. Den vil også lanseres i Kina senere i år.

Byggingen av det nye Rogue Electric Vehicle Center i Dearborn, USA, er allerede i gang. Her vil den nye helelektriske pickupen F-150 produseres. Disse investeringene vil sammen med en investering på 1 milliard dollar i Pretoria, Sør-Afrika, ytterligere bidra til å redusere Fords globale karbonavtrykk.

Fords karbonavtrykk redusert med 40% på 10 år

I løpet av de siste 10 årene har Ford redusert sitt karbonavtrykk med hele 40%. Dette har vært mulig blant annet ved å bedre energieffektivisering på Fords fabrikker og andre fasiliteter. Ford er også på god vei til å nå sitt mål om å bruke 100% lokale og fornybare energikilder ved alle sine fabrikker innen 2035.

Ford har også som mål å redusere bruken av ferskvann med 15% i 2025, sammenlignet med 2019. Denne bruken har allerede blitt redusert med 75% siden 2000. Ford slutter å bruke engangsplast og vil følge «reduce, reuse, recycle-modellen».

Arbeidstakerrettigheter, etikk og ansvarlig bruk av råmaterialer

Ford er opptatt av å respektere menneskerettigheter i hele leverandørkjeden. De er også den første amerikanske bilprodusenten som deltar i "Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA)" for å jobbe for mer ansvarlig bruk av råmaterialer fra gruvedrift i bilproduksjonen.

I Europa er Ford en ledende partner i “DRIVE Sustainability”. Dette er et initiativ blant bilprodusentene for å finne løsninger på alt fra miljøspørsmål til etikk og arbeidernes rettigheter, og gjelder for hele leverandørkjeden.

Deltatt i kampen mot COVID-19

Ford har i løpet av det siste året brukt mye av sine ressurser og ekspertise på utvikling og produksjon av medisinsk utstyr i kampen mot COVID-19.

Så langt har Ford produsert nesten 160 millioner ansiktsmasker, mer enn 20 millioner ansiktsvisirer, 50 000 respiratorer, 1,6 millioner smittefrakker og - i samarbeid med 3M - mer enn 32 000 avanserte og nyutviklede heldekkende beskyttelsesmasker med egen pustehjelp for helsepersonell.

– Vi skal fortsette å akselerere vår produksjon mot en elektrisk fremtid og nå vårt mål om å bli karbonnøytrale. Det siste året har lært oss hvor viktig det er å ta vare på både verden og hverandre. Det er på tide å handle - vi bygger fremtiden vår nå, sier Stuart Southgate, Director, Sustainability, Environmental and Safety Engineering, Ford of Europe.

Her kan du lese hele rapporten: sustainability.ford.com

* The Science Based Targets initiative er et samarbeid mellom CDP, the World Resources Institute, the World Wide Fund for Nature og United Nations Global Compact som hjelper virksomheter til å sette meningsfulle mål for å kutte i utslipp

Kontakt oss



Nyheter



Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger